سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی ‌بهزیستی‌ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

تعداد کودکان خیابانی 2 برابر شد | رویکرد تازه بهزیستی برای کاهش خشونت خانگی

درباره آمار کودکان کار و خیابان عدد و رقم‌های متفاوتی مطرح است. با این حال شکی نیست که تعداد این کودکان در چند سال گذشته روندی افزایشی داشته و به گفته سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از زمان اجرای برنامه ششم تاکنون دو برابر شده است.
درباره آمار کودکان کار و خیابان عدد و رقم‌های متفاوتی مطرح است. با این حال شکی نیست که تعداد این کودکان در چند سال گذشته روندی افزایشی داشته و به گفته سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از زمان اجرای برنامه ششم تاکنون دو برابر شده است.
کد خبر: ۱۴۰۴۸۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره راهکارهای این سازمان برای کاهش خشونت در خانواده به جام جم آنلاین می‌گوید: رویکردی که از سال گذشته به صورت آزمایشی از سوی بهزیستی دنبال می‌شود، این است که ‌به سراغ کار با اشخاصی برویم که در خانواده مرتکب خشونت می‌شوند.

آنطور که او توضیح می‌دهد، در این طرح با دستور قاضی شخصی که مرتکب خشونت شده است‌ از ورود به خانه منع می‌شود.

در واقع چنین شخصی باید در کلاس‌ها و جلسات مشاوره شرکت کند تا بتواند مهارت‌هایی مانند کنترل خشم را به دست بیاورد.

حیدرهایی ادامه می‌دهد: پس از اینکه شخص در این کلاس‌ها حاضر شد و روانشناسان و مددکاران اجتماعی تشخیص دادند برگشت فرد به خانواده مشکلی ایجاد نمی‌کند. فرد مرتکب خشونت می‌تواند به خانه برگردد.

‌ سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان می‌کند: این رویکرد در پنج استان به شکل آزمایشی در دستور کار قرار گرفته و می‌توان گفت طرح موفقی بوده است.

او با اشاره به اینکه حدود یک هزار نفر در حدود یک‌سال گذشته از خدمات این طرح بهره‌مند شده‌اند، توضیح می‌دهد‌: تصمیم داریم امسال  این طرح را در ده استان دیگر نیز اجرایی کنیم.

ضعف در زیر ساخت‌ها

تعداد کودکان خیابانی 2 برابر شد | رویکرد تازه بهزیستی برای کاهش خشونت خانگی

یکی دیگر از مسائلی که سبب شده سازمان بهزیستی نتواند به اهدافش دست پیدا کند زیر ساخت‌های نامناسب این سازمان است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های بهزیستی به اندازه نیازهای جامعه توسعه پیدا کرده است؟ می‌گوید: متاسفانه افزایش پیدا نکرده و نیاز داریم که دولت در بحث اورژانس اجتماعی حمایت بیشتری داشته باشد.

آن طور که او توضیح می‌دهد، اکنون در کشور 300 ون مناسب‌سازی شده در اورژانس اجتماعی فعال هستند. البته حدود 200 خودروی بخش غیر دولتی نیز در این حوزه کمک می‌کنند.

به گفته حیدرهایی این روزها میانگین زمان رسیدن خودروهای اورژانس اجتماعی به محل حادثه حدود 30 دقیقه است و آنها تلاش می‌کنند تا این عدد به کمتر از 15 دقیقه برسد.‌

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: دولت باید اعتبار لازم را تخصص بدهد تا خودروهای غیر دولتی نیز به ون‌های مناسب سازی شده تبدیل شوند. علاوه بر این نیاز است که تعداد مراکز بهزیستی نیز توسعه پیدا کند.

‌او در این باره عنوان می‌کند: برخی قسمت‌ها مثل مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در حال حاضر فقط در مرکز استان‌های کشور دایر است. اما حضور کودکان ‌خیابان فقط به مراکز استان محدود نیست.

حیدرهایی درباره افزایش جمعیت کودکان کار و خیابان نیز می‌گوید: متاسفانه با ورود اتباع بیگانه به کشور تعداد کودکان کار و خیابان از ابتدای برنامه ششم تا امروز حدود دو برابر شده است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد:‌ زیر ساخت‌های بهزیستی ‌ برای ارائه خدمات به این کودکان مناسب نیست و ‌ به دلیل کمبود منابع مالی در همه شهرهای کشور مرکز ساماندهی کودکان خیابان وجود ندارد‌.

اورژانس اجتماعی از نگاه نزدیک

تعداد کودکان خیابانی 2 برابر شد | رویکرد تازه بهزیستی برای کاهش خشونت خانگی

خط 123 اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی شبانه روزی است و در تمام طول سال فعال است. کارشناسان در این مرکز به مسائلی مانند‌ مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، اختلافات حاد خانوادگی و مسائلی از این دست می‌پردازند.‌

‌به این ترتیب کارشناسان اورژانس اجتماعی‌ از طریق مشاوره تلفنی سعی در برطرف کردن مشکلات خانوادگی می‌کنند و اگر به شکل تلفنی امکان رفع مساله وجود نداشت، یک تیم متشکل از یک مددکار و روانشناس به محل حادثه اعزام می‌شوند. به این شکل شخص آسیب دیده در صورت نیاز به سازمان بهزیستی منتقل می‌شود تا با توجه به آسیبی‌ که دیده است در یکی از مراکز بهزیستی اسکان داده شود.

در واقع شخص در ابتدا به ‌مرکز مداخله در  بحران بهزیستی فرستاده می‌شود و از این طریق  به یکی از مراکز ‌دیگر ‌ بهزیستی مانند‌ خانه‌های امن، خانه سلامت، مرکز بازپروری یا مرکز نگهداری کودکان خیابانی ارجاع داده می‌شود.

به این ترتیب در مراکز بهزیستی خدمات لازم به شخص ارائه می‌شود تا زمانی که به سطح مناسبی از توانمندی برسد و بتواند به خانواده برگردد یا زندگی مستقلی را شروع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها